1. Czym jest mobbing?
Prześladowanie, zastraszanie, rozpowszechnianie plotek, wykluczanie lub inne formy nękania mogą być uznane za mobbing. Mobbing związany jest z nieetycznym postępowaniem jednej osoby wobec drugiej. Mobbingiem nazwać można sytuację, w której jedna lub więcej osób działa długotrwale w sposób naganny przeciwko pracownikowi, który w wyniku tych dolegliwych zachowań staje się bezsilny i bezbronny. Mobbing może wywoływać u pracownika problemy natury psychicznej i fizycznej – obniżać zadowolenie z pracy, zwiększać stres oraz powodować dolegliwości zdrowotne. Osoby doświadczające mobbingu mają prawo do ochrony przed niewłaściwym zachowaniem mobbera. Stosowanie mobbingu wobec jednego z pracowników może pośrednio wpływać także na cały zespół – tworzyć toksyczne środowisko pracy dla innych pracowników i zniechęcać potencjalnych kandydatów do pracy w takim miejscu.
Prawną definicję mobbingu można odnaleźć w Kodeksie pracy. Mobbing według przepisu z art. 943 § 2. Kodeksu pracy to działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
Najważniejszymi elementami zachowań o charakterze mobbingu są: ciągłość, długotrwałość i uporczywość działań nękających i zastraszających, a także ukierunkowanie na wywołanie określonego negatywnego skutku w psychice osoby mobbingowanej, zaniżenie oceny przydatności zawodowej, poniżenie, ośmieszenie, izolowanie czy eliminację z zespołu pracowniczego.
Zachowania jednorazowe nie są uznawane za mobbing. Nie można jednak wskazać konkretnych ram czasowych ani wymaganej częstotliwości, w jakich musiałoby się mieścić zachowanie, by świadczyło o stosowaniu wobec pracownika mobbingu. Można założyć, że nawet kilkukrotne negatywne zachowanie występujące w krótkim okresie nie świadczy o mobbingu, gdyż jego zasadniczą cechą jest uporczywe i długotrwałe nękanie lub zastraszanie pracownika. Jak wynika z orzeczeń Sądu Najwyższego: „Długotrwałość zachowań uznawanych za mobbing należy analizować razem z ich uporczywością, która oznacza rozciągnięte w czasie, stale powtarzane i nieuchronnie (z punktu widzenia ofiary) zachowania, które są uciążliwe i mają charakter ciągły. (…) Ponadto przesłanki uporczywości i długotrwałości wzajemnie na siebie oddziałują. Nie da się ich rozważać oddzielnie” (Wyrok SN z 29.01.2019 r., III PK 6/18).
W przypadku badania, czy dane zachowanie należy uznać za mobbing, trzeba ustalić, czy konkretne postępowanie rzeczywiście miało na celu, według obiektywnej oceny, wywołać u pracownika zaniżenie oceny przydatności zawodowej, poniżenie go, czy zmierzało do ośmieszenia, izolowania lub wyeliminowania z zespołu pracowniczego.
Analiza zachowań lub działań dotyczących pracownika musi być oparta na obiektywnych kryteriach, czyli takich, które pozwalają na rozsądną, pozbawioną subiektywnych odczuć ocenę. Ze względu na to, jeśli pracownik uważa daną sytuację za mobbing to zaakceptowanie takiej interpretacji będzie uzależnione od obiektywnego osądu tych konkretnych przejawów zachowania. Warto pamiętać, że „(…) samo poczucie pracownika, że podejmowane wobec niego działania i zachowania mają charakter mobbingu, nie są wystarczającą podstawą do stwierdzenia, że rzeczywiście on występuje”. (tak: Wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 10 sierpnia 2017 r. sygn. akt: III APa 15/17).
Sądy w sprawach z zakresu mobbingu stosunkowo często odwołują się do „obiektywnego wzorca ofiary rozsądnej”, przez co w pewien sposób wykluczają zbyt uczuciowe podejście do sprawy, czy też takie postawy, które byłyby zbyt skrajne – np. wynikające z nadmiernej wrażliwości pracownika bądź też braku takiej wrażliwości. O ile istotnym jest samo odczucie pracownika co do bycia ofiarą mobbingu, to jednak nie może ono samo stanowić podstawy do ustalania odpowiedzialności za mobbing” (tak m.in. Wyrok SN z 29.01.2019 r., III PK 6/18).
2. Czym nie jest mobbing?
Nie każde zachowanie, które w odczuciu pracownika jest negatywne i krzywdzące, można uznać za mobbing. Mobbingiem nie jest np. zła atmosfera w pracy, incydentalne niesprawiedliwe traktowanie lub plotkowanie czy też zwyczajne żądanie zwierzchników wypełniania obowiązków pracowniczych przez pracownika. Samo postawienie pracownika w sytuacji wywołującej stres lub wywieranie na nim presji uzasadnionej charakterem i tempem pracy nie jest mobbingiem.
Dość często zachowania o charakterze dyskryminującym są mylone z mobbingiem. Różnice między mobbingiem a dyskryminacją z pozoru nie wydają się być bardzo wyraźne. Zakaz dyskryminacji, a również definicje tego pojęcia, znajdują się w art. 183a Kodeksu pracy, z kolei pojęcie mobbingu można odnaleźć w art. 943 § 2 Kodeksu pracy. W przypadku zachowania o cechach mobbingu skupiać się należy na uporczywym i długotrwałym zachowaniu. Istotne jest też to, iż niewłaściwe zachowania w sytuacji o charakterze mobbingu powinny znaleźć odzwierciedlenie w stanie psychicznym lub fizycznym ofiary.
Z kolei dyskryminacja ma miejsce, gdy pracownicy są nierówno traktowani w zakresie nawiązania lub rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, lub ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy. Do form dyskryminacji zaliczamy również molestowanie, a nawet molestowanie seksualne.
Warto zauważyć, iż zdarzenia jednorazowe, incydentalne, niebędące uporczywymi, nie są uznawane za mobbing, a potencjalnie mogą być przejawem dyskryminacji. W Kodeksie pracy wskazane są konkretne cechy prawnie chronione, przez które pracownik miałby być gorzej traktowany, a więc dyskryminowany. W przypadku mobbingu nie stworzono katalogu określonych zachowań czy cech, a jedynie opis działań osoby stosującej mobbing i skutki takiego postępowania. Mobbingiem nie będą również zachowania, które w subiektywnym odczuciu ofiary są krzywdzące, jednak w obiektywnej ocenie są uzasadnione i etycznie dozwolone.
Mobbing i dyskryminacja mogą występować w tym samym czasie i na siebie oddziaływać. Dyskryminacja, najprościej mówiąc, związana jest z uprzedzeniami i nierównym traktowaniem z uwagi na pewien czynnik, co najczęściej wynika z przekonań mających źródło w kulturze i społeczeństwie, a mobbing skupia się na celowym działaniu jednej lub więcej osób, które chcą poniżyć lub skrzywdzić inną osobę.
3. Kto może być ofiarą mobbingu? Mobbing w placówce oświatowej
Pracownicy mogą być świadkami albo i ofiarami różnych zachowań – o charakterze pozytywnym – pochwał, uznania, wdzięczności za wykonywaną pracę, lecz także negatywnych – niesprawiedliwego traktowania, oszczerstw, szyderstw, nękania czy poniżania. Zachowania wskazane w definicji mobbingu muszą dotyczyć pracownika lub być przeciwko niemu skierowane. W związku z tym ofiarą mobbingu może być wyłącznie pracownik – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Według art. 943 § 1 pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi. Ze względu na to pracodawca, niezależnie od tego, czy zatrudnia wiele osób czy kilka, czy stoi na czele międzynarodowej korporacji czy niewielkiego rodzinnego biznesu, musi stwarzać środowisko pracy wolne od mobbingu. Nie inaczej jest w przypadku placówek oświatowych, w których każdy nauczyciel, wykonując swoje zadania, powinien mieć zapewnione bezpieczne warunki pracy, nie tylko w sensie materialnym – fizycznym, ale także – psychicznym.
Należy pamiętać, iż przepisy w żaden sposób nie różnicują sytuacji nauczycieli w stosunku do osób pracujących w innych branżach. Każdy nauczyciel powinien być przed mobbingiem chroniony. Wedle art. 91c Karty Nauczyciela, w zakresie spraw wynikających ze stosunku pracy, nieuregulowanych przepisami ustawy, mają zastosowanie przepisy Kodeksu pracy. W Karcie Nauczyciela nie wprowadzono żadnych szczególnych rozwiązań co do postępowania w przypadku mobbingu skierowanego przeciwko nauczycielom i z uwagi na to w zakresie mobbingu należy stosować przepisy Kodeksu pracy.
Tak, nauczyciel również może być ofiarą mobbingu. Każdy pracownik może doświadczać zachowań, które mogą być później określane jako mobbing. Najczęściej mobbing w stosunku do nauczyciela stosowany jest przez dyrektora szkoły czy przedstawicieli organu prowadzącego. Przełożeni mają niestety wiele możliwości wywierania nacisku, którego uporczywe i długotrwałe wywoływanie może być uznane za mobbing. Warto pamiętać, że w szkole to dyrektor odpowiedzialny jest za zarządzanie placówką i zapewnienie pracownikom – nauczycielom czy administracji- i uczniom bezpiecznego środowiska. Dobrą praktyką jest wypracowanie procedury antymobbingowej i aktywne zapobieganie negatywnym zachowaniom wobec nauczycieli.
Każdy pracownik powinien mieć możliwość pracy w spokojnych warunkach, które sprzyjają efektywnemu wykonywaniu obowiązków. Nauczyciele przekazują swoją wiedzę młodym ludziom i kształtują ich światopogląd, dlatego tak ważne jest, by dawali dobry przykład swoim uczniom. Praca nauczyciela jest wyjątkowa, wymaga pełnego zaangażowania, a także wielu poświęceń. Z uwagi na to mobbing występujący w szkole jest bardzo niepokojący, ponieważ może negatywnie oddziaływać na zdrowie fizyczne i psychiczne nauczycieli, a więc i na jakość ich pracy.
W szkołach warto rozwijać świadomość na temat mobbingu, i jego konsekwencji, zarówno wśród nauczycieli, ale także i uczniów, by przeciwdziałać i zawczasu reagować na sygnały takiego zachowania.
4. Kim jest mobber? Czy mobberem może być pracodawca? Czy pracownik może być mobberem?
Mobber to określenie stworzone na potrzeby praktyki, wskazujące na osobę, która dopuszcza się mobbingu.
Trzeba zauważyć, że mobberem może być pracodawca, lecz także inna niż pracodawca osoba zatrudniona czy nawet okazjonalnie współpracująca z placówką. Niezależnie od tego, kto faktycznie stosował mobbing, odpowiedzialność za wystąpienie tego zjawiska zgodnie z przepisami ponosi pracodawca.
Relacja mobbera z ofiarą może być następująca:
5. Czy zachowanie mobbera musi być sprzeczne z prawem?
Zachowanie, któremu przypisuje się cechy mobbingu, powinno być naganne i nie mieć oparcia w normach etycznych czy zasadach współżycia społecznego. Nie każde działanie, które z perspektywy pracownika oceniane jest negatywnie, należy uznać za czynność zabronioną przez prawo.
Pojęcie mobbingu nie dotyczy zachowań sprawcy, które są dozwolone przez prawo albo wręcz wymagane (np. wyrok SN z 22.4.2015 r., II PK 166/14). Pracodawca, w sposób kulturalny oraz w ramach swoich uprawnień, może dokonywać działań zarządczych mających na celu zmotywowanie pracownika czy organizację pracy, nawet jeśli z punktu widzenia pracownika są one niepotrzebne lub nieefektywne, a jednak mimo to będą one zgodne z prawem.
Sądy zauważają, że dyscyplinowanie pracownika, stosowanie kontroli i nadzoru jest normalnym następstwem egzekwowania obowiązków pracowniczych i sprawowania funkcji zwierzchniej nad pracownikiem (np. wyrok SA w Gdańsku z 4.7.2013 r., III APa 12/13, Legalis oraz wyr. SA w Gdańsku z 21.1.2013 r., III APa 29/12).
Jeśli pracownik podejrzewa, że stosowany jest wobec niego mobbing – czuje się poniżany, nękany, ośmieszany, eliminowany z zespołu – powinien zastanowić się, czy postępowanie potencjalnego mobbera cechuje się uporczywością i długotrwałością. Działanie o charakterze mobbingu może, ale nie musi być sprzeczne z prawem. Zachowanie mobbera nie może jednak znajdować jakiegokolwiek uzasadnienia w normach moralnych czy zasadach współżycia społecznego. Najzwyczajniej mówiąc, postępowanie mobbera musi być odbierane przez społeczeństwo jako naganne i naruszające godność pracownika (zob. np. Wyrok SO w Warszawie z dnia 29 listopada 2016 roku o sygn. akt: XXI P 102/14).
6. Przykłady mobbingu z życia wzięte – sytuacje, w których w ocenie sądu miał miejsce mobbing
Mobbing może przybierać różne formy – od ciągłego ignorowania pracownika, izolowania od pozostałych współpracowników, przeciążania pracą, wyznaczania zadań rażąco poniżej kwalifikacji, utrudniania korzystania z przysługujących pracownikowi praw i przywilejów, aż po wyzwiska, ubliżanie, nękanie czy zastraszanie i szantażowanie możliwym zwolnieniem z pracy.
1. Przejawy mobbingu – Czym jest mobbing według sądów?
Wyrok SA we Wrocławiu z dnia 27.09.2012 r., III APa 27/12.
2. Zastraszanie pracownika utratą pracy, ośmieszanie go, wydawanie mu rozkazów, krzyki i wyzwiska, powierzanie zadań uwłaczających i będących poniżej kwalifikacji pracownika, nieuzasadnione zarzucanie złego wykonywania obowiązków w obecności innych pracowników jest mobbingiem.
Wyrok SO w Warszawie z dnia 29 listopada 2016 roku o sygn. akt: XXI P 102/14
3. Mobbingiem jest zespół zachowań takich jak: dokuczanie, wyśmiewanie, nękanie, utrudnianie pracownikowi korzystania z uprawnień przysługujących z tytułu wychowywania dzieci, nieustanne negatywne komentowanie wykonywanych obowiązków pracowniczych.
Wyrok SN z dnia 18 grudnia 2018 r. o sygn. akt II PK 243/17
7. Przykłady z życia wzięte – sytuacje, w których Sąd nie dostrzegł zachowań o charakterze mobbingu
Nie każde nieodpowiednie zachowanie, choć czasem bardzo nieprawidłowe oraz zasługujące na wyraźny sprzeciw, będzie kwalifikowane jako mobbing. Warto pamiętać, że to, co czasem postrzegane przez pracownika jako niesprawiedliwe, nie zawsze, obiektywnie patrząc, będzie postępowaniem niewłaściwym w danej sytuacji.
Poniżej kilka przykładów z orzecznictwa, w których sąd z różnych przyczyn nie dopatrzył się mobbingu.
1. Subiektywne przekonanie pracownika, że jest ofiarą mobbingu nie przesądza o tym, że faktycznie mobbing miał miejsce.
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 10 sierpnia 2017 r. sygn. akt: III APa 15/17
2. Pojedyncze, sporadyczne krytyczne wypowiedzi na temat pracownika, które nie zmierzają do poniżenia, ośmieszenia, izolowania lub wyeliminowania z zespołu pracowniczego nie są mobbingiem.
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku – III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 21 grudnia 2015 r. III APa 31/15
3. Mobbingiem nie jest napięta sytuacja w pracy, wprowadzanie zmian oraz subiektywne odczucie pracownika, że zadania, które mu powierzono są ośmieszające.
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi – III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 4 września 2012 r., III APa 20/12
4. Czynne zaangażowanie w konflikt obu stron i zachowania zmierzające do konfrontacji nie są mobbingiem. Konflikt w miejscu pracy sam w sobie nie jest mobbingiem. Mobbing cechuje się brakiem równości podmiotów, a w przypadku konfliktu – obie strony są w niego włączone i aktywnie działające.
Wyrok SA w Poznaniu z dnia 19.04.2012 r., o sygn. akt: III APa 3/12
8. Mobbing w szkole – orzeczenia sądów
Warto pamiętać, że każda sprawa, która trafia do sądu jest inna, okoliczności każdego przypadku się różnią i dlatego czasem z pozoru dwie identyczne sytuacje będą inaczej rozstrzygnięte. Cechy osobowości danej osoby, jej odporność na stres, umiejętność szybkiego radzenia sobie z problemami wpływa na to, że każdy z nas inaczej odczuwa sytuację, w której się znajduje. Sędzia, by zadecydować, czy rzeczywiście miał miejsce mobbing, bierze pod uwagę wiele czynników i odnosi je do przepisów prawnych.
1. Mobbingiem był szereg zachowań dyrektora placówki, m.in. przyjęcie jednostronnej wersji wydarzeń przedstawionej przez ucznia bez możliwości ustosunkowania się nauczyciela, nieustający brak współpracy pracodawcy z pracownikiem, upublicznianie i nagłaśnianie problemu, wykluczanie nauczyciela z zespołu pracowniczego.
Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 21 czerwca 2013 r. III BP 4/12
2. Izolowanie pracownika i niechęć pozostałych pracowników w stosunku do niego, powstała w wyniku jego niewłaściwego, absurdalnego zachowania; subiektywne i nieadekwatne do rzeczywistości poczucie krzywdy; działania pracodawcy mające na celu egzekwowanie obowiązków pracowniczych nie zostały uznane przez sąd za mobbing.
Wyrok SN z dnia 14 listopada 2008 r. o sygn. akt: II PK 88/08
3. Mobbingiem nie jest konieczność podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez nauczyciela, kierowanie nauczyciela na dodatkowe szkolenia, a także przydzielanie zajęć w szkołach zaocznych i zawodowych, na które wcześniej wyraził zgodę.
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie z dnia 22 stycznia 2013 r. o sygn. akt: III APa 23/12
4. Nie każde niewłaściwe zachowanie jest mobbingiem, pojedyncze nieodpowiednie zachowania względem pracownika nie powinny mieć miejsca, ale nie zostały uznane przez sąd za mobbing.
Wyrok SN z dnia 18 grudnia 2018 r. o sygn. akt: II PK 243/17
9. Jak reagować na mobbing? Jakie działania powinny być podjęte w przypadku doświadczania lub bycia świadkiem mobbingu?
W przypadku doświadczania zachowań, które mogą być uznane za mobbing, nie należy biernie pozwalać na takie działania. Ofiara mobbera nie powinna się obawiać i przyjmować bierną postawę, jednak nie powinna również eskalować sytuacji. Mobbing jest zachowaniem destrukcyjnym nie tylko dla jego ofiary, ale też dla całej organizacji, w której ma miejsce. Osoby z otoczenia mogą podejmować działania wspierające, nie powinni pozostawiać ofiary mobbingu samej sobie. Współpracownicy, którzy podejrzewają, że dana osoba może być ofiarą mobbingu, powinni jej pomóc – już samo zwrócenie uwagi na sytuację, w której znajduje się osoba mobbingowana sprawi, że nie będzie czuła się ona samotna i bezsilna. Warto pamiętać, by w miarę szybko rozpoznawać przejawy mobbingu, by ustrzec ofiary przed dalszymi cierpieniami i zahamować przyszłe negatywne działania mobbera również wobec innych osób.
Jeśli jesteś ofiarą mobbingu lub świadkiem tego zachowania, nie bój się podejmować odpowiednich działań, by uzyskać pomoc.
Co możesz zrobić, jeśli doświadczasz mobbingu?
10. Mobbing – najważniejsze informacje. O czym należy pamiętać:
Rzecznik Praw Nauczyciela to platforma, gdzie każdy nauczyciel będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę prawną. Projekt jest odpowiedzią na problemy z jakimi boryka się współczesna edukacja, czyli aktywność ucznia, pracę nauczyciela oraz relację między uczniem i nauczycielem z uwzględnieniem wpływu rodziców.
Jak będzie wyglądać i działać platforma Rzecznik Praw Nauczyciela? Przedstawiamy pilotażowy projekt platformy, stworzonej przez specjalistów z Kancelarii Prawa Oświatowego przy współpracy z pracownikami Fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty, którą sukcesywnie będziemy rozbudowywać i aktualizować.
Od momentu powstania, Fundacja pomogła kilkudziesięciu tysiącom osób w ramach szkoleń, bezpłatnego poradnictwa prawnego oraz w prowadzeniu placówek opiekuńczych, edukacujnych i socjoterapeutycznych. Zrealizowała kilkaset projektów dotowanych przez różnego rodzaju podmioty.